Alla ska med – så skriver Internetmuseum historia genom crowdsourcing

P. Pournoroozy

Högst upp på Internetmuseums hemsida finns en liten ruta med texten ”Bidra”. Via länken kan vem som helst klicka sig vidare och skicka in tips, bilder och filmer.

– Den här rutan är bland det första vi gjorde när vi startade museet. Det går alltid att bidra om man har en idé, säger Internetmuseums ansvarig Jörgen Löwenfeldt, som var på plats i Stockholm under Riksutställningars utbildningsdag om crowdsourcing för museet.

Internetmuseum öppnade 2014 och drivs och finansieras av Internetstiftelsen. Det är ett digitalt museum, men har också ett fysiskt arkiv som de hoppas kunna göra publikt. Bland samlingarna kan man till exempel titta på en Gula sidorna-katalog över ”hela webben” från 1994, Icon medialabs såpbubblor från tiden strax innan IT-bubblan sprack och gamla hemsidor som räddats från att försvinna när nya versioner skapats.

Besökare bidrar med material
Internet bygger på att många människor bidrar med material och det är något som även Internetmuseum använder som metod när de skapar sina utställningar. De får in många bra tips från sina besökare. Det kan handla om att någon tipsar om en hemsida de gjort, eller något annat som de tycker att museet borde uppmärksamma.

En stor del av internet i dag är sociala medier.
– Sociala medier är inte bara Facebook, Twitter och Instagram utan det viktiga är just att alla kan vara med och bidra på olika sätt med olika typer av tjänster, säger Jörgen Löwenfeldt.

Det kan handla om mötesplatser där man kan hitta likasinnade, tjänster som Wikipedia där alla får bidra med information, eller forum som Kickstarter där man lägger upp sin crowdfundingkampanj.
– Syftet när man donerar pengar till ett kickstarter-projekt är ju inte att man vill tjäna pengar utan att man vill hjälpa till. På Kickstarter får man något tillbaka när man bidrar och det gäller att komma på något smart att ge tillbaka, något som är en symbol eller en känsla, säger han.

”Team Internet”
Alla som bidrar till Internetmuseum får ett tack i någon form. Genom att ge något tillbaka skapas en känsla av delaktighet och tillhörighet. Med inspiration från sporten började museet använda souvenirer för att skapa delaktighet.

– Vi har börjat skicka ut tuffa t-shirts och halsdukar för att skapa ”team internet”. Att vara datornörd har inte varit förenat med lagkänslan som finns inom fotboll eller hockey utan man sitter ofta hemma ensam vid datorn, säger Jörgen Löwenfeldt.

och bildtext: Internetmuseum.
Från Internetmuseums samlingar: kontorskatten Kitty var en sann internetpionjär när hon i slutet av 90-talet blev live-strömmad till tusentals datorer. Kändiskatten fick under perioden ett tiotal fanmail i veckan. Läs mer om hur katterna tog över internet här.

Allmänheten ger förslag till innehåll
Inför utställningen om onlinespel tog museet hjälp av allmänheten genom att gå ut i alla möjliga kanaler via internet för att se till att alla som är intresserade av onlinespel, skulle känna till planerna på den nya utställningen och själva kunna komma med förslag till innehåll.

– Vi väntar inte tills en utställning är klar utan vi går först ut i våra kanaler och säger att nu har vi den här tanken. Det är ju ett risktagande och det kan bli så att saker inte alltid blir som man tänkt sig, säger han.
Med hjälp av de tips som strömmar in bygger museet utställningen. Sedan skickar de ut materialet på remiss till de som varit delaktiga så att de kan komma med synpunkter. I nästa steg gör museet urvalet och skriver. Därefter publiceras utställningen och då kan det komma in ännu fler idéer. Under ungefär en månads tid byggs sedan utställningen på med ytterligare material innan den betraktas som färdig.

– Sen är det noga att vi svarar på alla kommentarer i den mån vi kan och ger respons vilket är otroligt tidskrävande, det tar hur mycket tid som helst, men det är värt det. Att vi svarar på alla kommentarer är också ett slags tack, säger han.

Under Riksutställningars utbildningsdag berättade Jörgen Löwenfeldt om hur de använder crowdsourcing för att skapa nya digitala utställningar. Se presentationen här:

 

Internetmuseum drivs av Elisabeth Nilsson och Jörgen Löwenfeldt. 

Text: Anna Ekeroth