Crowdsourcing för museet – hackathon

Njord Frölander

Under två intensiva dagar arrangerades ett hackathon om crowdsourcing på Riksutställningar i Visby. Representanter från flera museer var på plats för att få hjälp att komma vidare med sina olika crowdsourcingkampanjer.

I andra delen av Riksutställningars projekt Crowdsourcing för museet samlades åter representanter från Vitlycke museum, Datamuseet och Fenomenalen Science Center hos Riksutställningar den 5 och 6 december, för att vidareutveckla sina idéer inför en eventuell crowdsourcing- eller crowdfundingkampanj.
Deltagarnas idéer riktar sig till målgruppen barn och unga och på plats fanns expertpanelen – nio tredje- och fjärdeklassare från Gotland – för att hjälpa museerna. Efter en gemensam pitch med tid för kommentarer, delades panelen in i mindre grupper och arbetade vidare med museerna. 

Hällristningarna på Vitlycke museum. P. Pournoroozy

 

Aleka Karageorgopoulos, enhetschef på Vitlycke museum, presenterade sin idé om att bygga en lekyta utomhus där besökarna lär sig mer om bronsåldern.
– Vi vill att fler yngre personer, och gärna familjer, ska besöka museet, säger hon.
Genom crowdsourcing vill Vitlycke Museum engagera boende i Tanum i hur lekytan ska formas. Expertpanelen kom genast med en mängd förslag på vad de skulle vilja göra på en sådan plats. Några av barnens förslag som museet kommer att ta med sig i det fortsatta arbetet, handlade om att det ska finnas möjlighet att vara med och bygga en båt av en stock och att besökarna ska kunna få prova att hugga egna hällristningar i sten.

Lisa Berg och Emma Gustafsson från Fenomenalen Science Center pitchade idén att utbilda barn till planetskötare utifrån de 17 globala miljömålen. 
– Vi på Fenomenalen vill hjälpa er att bli planetskötare, säger Lisa Berg entusiastisk inför barnen i expertpanelen, och får från dem lära sig varför vissa chokladmärken inte är bra för miljön. 

”Amiga!” är Datamuseets satsning på tjejer, teknik och kultur. Syftet är att höja unga tjejers digitala kompetens samt ge dem verktyg att tänka kritiskt och hantera IT-samhällets utmaningar. Projektet vill också göra tjejernas perspektiv synliga genom utställningar och debatter på internet.
Som en del av ”Amiga!” har tjejerna skapat ”Fandom-spelet”, en kortlek där spelaren ska koppla citat och personer till filmer, tv-serier och låtar. Spelet är populärt och Datamuseet vill genom crowdfunding finansiera tryck- och distributionskostnader för en större upplaga.

Amigadeltagarna Ebba Widin, Hamda Muse, Linnéa Thorslund, Lisa Albertsson och deras ledare Michelle Lundman Gudomlund deltog i hackhaton för att komma igång med sin kampanjfilm.

Njord Frölander

 

Under dagarna i Visby fick de deltagande museerna både tänka vidare och tänka om. 
– Framförallt har det varit bra att folk har kunnat ifrågasätta och twista vår idé, säger Lisa Berg, verksamhetsledare på Fenomenalen.
På frågan om hur det har varit att vara med i projektet Crowdsourcing för museet svarar Aleka Karageorgopoulos:
– Det har varit utvecklande och det tillför många nya tankar. Man får nya perspektiv och idéer från de andra och svar på en hel del frågor. Det kan lätt bli lite inåtvänt när bara vi på Vitlycke diskuterar, vi är ju inte så många, säger hon.
De är båda överens om att crowdsourcing och crowdfunding inte är ”snabba cash”, utan kräver tid och engagemang från båda sidor. Lisa Berg nämner Sandby borgs berättelse (se den här). 
– Just de fick i slutändan så mycket mer än bara pengar till projektet, det blev ju en hel rörelse.

För att stödja och coacha museerna under hackathon fanns följande personer på plats: Anna Emmelin från Stockholm Resilience Centre, Jon Back, forskare inom speldesign och lekmiljöer, Ali Al-Saqr, regissör och producent på Handsome Pictures, och crowdsourcing-experten Max Valentin från Fabel kommunikation samt Riksutställningars representanter. ​

Text: Anna Ekeroth