Spelrum – intervjuer

Staffan Cederborg

Virtuella museer, barnens webbmuseum och speltänk i utställningar är några av de ämnen som avhandlades i de intervjuer som gjordes med föreläsare under seminariet Spelrum.

Flera intressanta föreläsningar och en workshop genomfördes under seminariet Spelrum på Sancta Birgittas Klostermuseum i Vadstena den 3–4 december 2015. Seminariet samlade frågor och tankar kring hur man kan använda spelteknologi och speldesign för att gestalta berättelser på digitala plattformar och i miljöer utanför museet.

Föreläsningarna filmades inte, men i intervjuerna nedan kan du ta del av några av föreläsarnas tankar kring ämnet. Via länkarna till höger på sidan kan du också fördjupa dig i de olika föreläsarnas projekt. Och här kan du läsa mer om seminariet Spelrum.

Dominic Huber, scenograf som bland annat arbetat med projekten Situation Rooms och Enchantment / Beauty Parlour i Berlin. Här berättar han om tankarna bakom dessa.
För ytterligare inblick i dessa projekt, se även dessa filmer om Situation Rooms och Enchantment / Beauty Parlour.

Dave Patten, ansvarig för nya media på Science Museum i London, pratar här om att det digitala inte har något egenvärde utan bör ses som ett verktyg bland andra verktyg.

Annika Waern, professor i Human Computer Interaction på institutionen för informatik och media, Uppsala universitet, och Daniel Rosqvist, projektledare på Tom Tits Experiment berättar här om hur man kan öka engagemanget i en utställning genom spel, och andra erfarenheter i samarbetsprojektet Experimenta på Tom Tits Experiment.

Elin Örnberg, webbansvarig kommunikatör på Världskulturmuseerna driver arbetet med att utveckla myndighetens digitala utbud för barn. Här berättar hon om hur Världskulturmuseerna tillsammans med barn har skapat en ny webbplats, där barn kan utforska sin kreativitet genom att spela, rita, fota och lära sig nya saker om världen.
Besök Barnens webbplats hos Världskulturmuseerna här.

Masaki Hayashi, docent Uppsala universitet, är utbildad vid Tokyo Institute of Technology, och har bland annat forskat kring att skapa innehåll med hjälp av datorgrafik från 1986 till 2006. Han berättar här om Virtual Museum, en applikation som gör det möjligt att bygga museimiljöer, bilder och 3D-objekt i mycket hög upplösning.
Eftersom applikationen är byggd att visas i mycket högre upplösning än en vanlig skärm kan visa är det kanske lite vilseledande att titta på en demo, men man kan ändå få ett visst hum om vad det handlar om i den här videon.

Björn Sjöblom, postdoktor på Tekniska museet, har tidigare forskat kring ungas spelande på Barn och Ungdomsvetenskapliga Institutionen, Stockholms Universitet. Just nu arbetar han på Tekniska museet. I intervjun berättar han om vilka möjligheter och svårigheter som fanns med utställningen Game On som visades på Tekniska museet under 2013–2014.
Se gärna Tekniska museets egen film om utställningen på Youtube.

Riksutställningar arrangerade seminariet Spelrum tillsammans med Institutionen för speldesign vid Uppsala universitet samt Sancta Birgitta Klostermuseum.

Staffan Cederborg Redaktör

Uppdaterad: 12 Okt 2016 13:45 Print